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12章 群れに加わっていない人を訪ねる
モールデンに小支部 Malden Twig (See Below)

この章と次の章で紹介する話では,改宗者が教会に慣れ親しむ手助けができるよう,ワードやステークの指導者が会員を促す方法について明らかにします。ここでわたしは活発でない教会員と,教会員でない人を区別しません。なぜならどちらも改心を必要としているからです。

 指導者が身に付けるべき最も重要な技術の一つは,適切な質問をする技術です。適切な質問をすることは,神の思いと方法を理解するのに欠かせないものだからです。間違った質問をして神の思いと方法を欠いてしまう一つの例をあげましょう。それは,どこのワードや支部でも毎週起こっていることでしょう。「今日何人の人が聖餐会に出席していましたか」という質問をだれかが尋ねると,ワード書記は通路を行ったり来たりして,出席者の人数を数え、書記室に戻ってその数字を保存して,正確に四半期毎の出席者報告ができるようにします。

 出席者の人数は重要です。しかし,神の王国の建設に関する誤った質問に対する正しい答えをただ集めようとしているのではないかと思うことがあります。正しい質問とはまさに救い主が良い羊飼いのたとえの中で語ったものです。「あなたがたはどう思うか。ある人に百匹の羊があり,その中の一匹が迷い出たとすれば,九十九匹を山に残しておいて,その迷い出ている羊を捜しに出かけないであろうか。」(マタイ1812)」つまり,救い主が提案しておられる正しい質問とは「今日来なかったのはだれですか」という質問です。 

1990年の初め,ハーバードスクウェアの礼拝堂に集うケンブリッジワードには450人以上の会員がいましたが,その半数以上は活発会員ではありませんでした。ほとんどの活発でない会員はモールデン,エベレット,レビア,チェルシーといった地域に住んでいました。その地域は労働者階級の人たちの居住地で慎ましい生活を余儀なくされていたため,人々は比較的すぐにバプテスマを受けました。しかしそのような善良な人々が勇気を奮ってハーバードスクウェアの礼拝堂に行ってみると,指導的立場にある人は皆,才能や経験,能力のある,幼いころから教会に通う教会員で,その地域の優れた大学に通うためにボストンに来た人ばかりでした。この地区に住む新会員の大部分は,そのような場所に自分は似つかわしくないと感じ,活発な会員ではなくなってしまったのです。 

この問題に直面した指導者たちは1990年,モールデンに小支部を組織しました。最初の集会はリーサ・メイ姉妹の家で開かれました。彼女はめったに教会には来ていませんでしたが,教会のことは良く思っていました。最初の日曜日,12人の人がやってきました。そんなに多くの人が来てくれたので指導者たちは喜び,ステーク会長に報告をしました。これに対してステーク会長は,もし20人の人がその小支部に出席するようになれば,日曜日に使用する集会所を借りようと会員たちに言いました。 

2度目の聖餐会のあと,この12人の会員と2人の宣教師は集まって自分たちにこのように問いかけました。それは救い主が良い羊飼いの質問だと言われたものでした。「迷ったのはだれだろう。来られたはずなのに来なかったのはだれだろうか。」それから彼らはその日のうちにこれらの人の中から1人を訪問するという割り当てを引き受け,メッセージを伝えに出かけました。「この町で支部を開いたんです。」「久しぶり,お元気でしたか。」「何か助けが必要なことはありませんか。」「来週の集会には来られますか。」「あなたが必要なんです。」次の日曜日,彼らはメイ姉妹の居間に椅子を20席準備しました。集会が終わると,また集まって同じ質問について自問しその問いかけへの答えとして,その日のうちに集会に来なかった人と連絡を取るという割り当てを引き受けました。 

数か月のうちに,20席は埋まりました。ステーク会長は彼らが日曜日に集会所を賃借できるように手配し,小支部を正式にモールデン支部として組織しました。しかし彼らはすぐに不便を感じるようになりました。証台や,讃美歌,聖餐の道具やキーボードを毎週日曜日に持ってきては家に持ち帰らなければならなかったのです。そこでステーク会長に,日曜日以外の曜日もずっと集会所を賃借することはできないかと尋ねました。ステーク会長の答えは「聖餐会に40人出席するようになればそうしましょう」というものでした。そこで次の日曜日,彼らは集会所に椅子を40席準備し,だれが来ていないかに焦点を当てられるようにしました。「来るはずだったのに来なかったのはだれだろう。」「今日彼らに連絡をして,わたしたちにとって彼らがどれだけ必要か伝えられるのはだれだろう。」1年の間に,40人が集会に出席するようになり,モールデン支部は集会所を常に借りられるようになりました。 

機運の高まりを感じていたモールデン支部の会員は,またステーク会長に尋ねました。「いつか自分たちの教会堂を持つことができますか。」ステーク会長は答えました。「できますよ。そのためには,80人以上の出席者が必要です。」そこで彼らは次の日曜日,椅子を60席準備し,毎週集会の後に集まり,正しい質問を尋ね続けました。その質問は,良い羊飼いの心の中心にあるべき質問,すなわち「今日来るべき人で,来なかったのはだれだろう」という質問でした。2年のうちに椅子は埋まりました。 

出席者を80人に増やすという目標を達成しても,「まだ十分ではない」と会員たちは考えました。出席者が120人以上なら与えられる2階建ての教会堂が必要だと思ったのです。モールデン支部の会員が「来なかったのはだれだろう」という質問について考えたときに,すぐに思い浮かんだのは,活発でない会員や,時々しか教会に来ない会員の名前でした。あまり活発でない会員の中には,教会に通いやすくなったためにすぐに定期的に出席するようになった人もいました。しかし多くの場合,「教会はあなたを必要としています」という招きがきっかけとなり教会に出席するようになりました。支部が発展するにつれ,「来なかったのはだれか」を話し合う集いでの質問は次第に「宣教師の求道者のうち,教会に来なかったのはだれだろう」へと変化していきました。支部を大きくするよう努めるうちに,ついにその質問は「友達のうち,わたしが招待しなかったために教会に来なかったのはだれだろう」に変わりました。つまり,「再活発化」はもはや彼らの焦点ではなくなっていたのです。彼らは単に,教会にいるべきなのにまだ自分たちの群れに加わっていない人を助けたいと願うようになっていました。

 もしあなたが仕事や休暇などでボストンを訪れることがあるなら,ぜひボストンで最も美しい教会堂に行ってみてほしいと思います。中心街から北へ向かってルート1をまっすぐ行き,トビン橋を越え,レビア方面にさらに7分ほど進みます。サージェント通り出口を通り過ぎたところで左側を見ると,ボストンで最も美しい教会堂が見えます。レビア第一,第二ワードが使っている2階建ての教会堂です。良い羊飼いが尋ねるべき質問を尋ねつづけた,少数の人々を記念する建造物と言ってよいでしょう。

  わたしは,いつも救い主が良い羊飼いのたとえでこのような質問を使われたのはなぜだろうと考えてきました。救い主は「あなたがたはどう思うか」とお尋ねになりました。今,わたしはわかります。おそらく,その質問はこのように言い換えることができるでしょう。「毎週ただ群れの中にやってきた人の数だけ数えて家に帰ってしまうとは,いったいどういうつもりですか。わたしが最も心配しているのは,来なかった人たちのことなのですよ。」

The Power of Everyday Missionaries, CHAPTER 12, Visiting Those Who Did Not Come into the Fold (Malden Twig)

The stories in this and the next chapter show how leaders of a ward and stake can inspire members to bring converts into full fellowship in the Church. You will notice that I do not distinguish between less-active members and nonmembers because they both need conversion.

One of the most important skills that a leader needs to master is to ask the right question, because asking the right question is critical to knowing the thoughts and the ways of God. One example where we might be asking the wrong question, and consequently missing the thoughts and the ways of God, occurs every Sunday in every ward and branch in the church, when the question is asked: "How many people attended sacrament meeting today?" Our clerks walk up and down the aisles to count that number, and then they store that number in their offices for safekeeping so that they can fill out the quarterly report accurately.

Attendance numbers are important, but I can't help wondering if we are sometimes collecting the right answer to the wrong question as it relates to building the kingdom of God. The right question was framed by the Savior in His parable of the good shepherd: "How think ye? If a man have an hundred sheep, and one of them be gone astray, doth he not leave the ninety and nine, and goeth into the mountains, and seeketh that which is gone astray?" (Matthew 18:12). In other words, the Savior suggested that the right question is, "Who didn't come today?"

In the early 1990s, the Cambridge Ward that met in the Harvard Square chapel had more than 450 members, but well over half of them were inactive. Most of the inactive members lived in the communities of Malden, Everett, Revere, and Chelsea working-class communities where it was quite easy to baptize people because they lived in circumstances that compelled them to be humble. But when these good people would brave their way to the Harvard Square chapel, they found a ward whose leadership ranks in fact, all the ranks were filled to overflowing with talented, experienced, qualified, lifelong members who had come to Boston to study at one of the great universities in the area. The vast majority of new members from these communities quickly felt that they didn't fit, and they fell into inactivity. (Picture: Apartment Building in Malden, MA)

Facing this challenge, in 1990 our leaders decided to establish a "twig" (too small to be a branch) of the church in Malden. They held their first meeting in the home of Sister Letha May, who rarely had come to church but nonetheless had good feelings about it. Twelve people came on that first Sunday. Excited that they had attracted such a large group, they reported this to the stake president. In response, he told the members of the twig that if they got twenty people attending, he would rent a meeting hall for them to use on Sunday. So after the second sacrament meeting, those twelve members and two missionaries huddled together and asked themselves the question that the Savior said good shepherds ask: "Who is lost? Who else could have come here today but didn't?" They then each took an assignment to contact one of those people that same day, with the message, "We're starting a branch in our town. We missed you! Are you okay? Is there anything we can do to help? Can you come next week? We need you!" The next Sunday they set up twenty chairs in Sister May's living room, and after the meeting they again huddled to ask that same question, and answered it by taking assignments to contact those missing people that day.

Within a couple of months they had filled all twenty chairs. The stake president helped them rent a hall for their Sunday meetings and formally organized the "twig" as the Malden Branch. But they soon learned how inconvenient this was they had to bring the podium, hymn books, sacrament equipment, and keyboard with them every Sunday and then take those things home again. They asked the stake president if they could rent the hall for the entire week. He said they could as soon as they had forty members attending sacrament meeting. So the next Sunday they set up forty chairs to help them focus on who had not come: "Who else could have come today but didn't?" And "Who is going to contact them today to tell them how much we need them?" Within a year, forty people were attending, and they were able to lease the space week-round.

The members of the Malden Branch were feeling momentum, and they asked the stake president if he thought they might ever be able to have their own chapel. He responded that they could, but they needed to have attendance up to eighty people to qualify for a Phase I building. So the next Sunday they set up sixty chairs, and they kept having that meeting after church where they kept asking the right question. Within two years they had filled those chairs. The next Sunday they set up eighty and kept asking the question that is front and center in the mind of the good shepherd: "Who should have been here who didn't come today?" When they achieved their goal of eighty, the members decided it wasn't enough: They needed a second-stage building, which they could merit when 120 members were attending church.

When members of the Maiden twig and branch were searching in their minds to answer the question, "Who didn't come?" the names that most readily came to mind were the less-active or occasionally active. Some of these less-active members readily began attending regularly when it became convenient. But many more of them responded when the invitation was, "The Church needs you." As the branch grew, the discussion in the "Who didn't come?" meetings focused increasingly on which of the missionaries' investigators could have been there but didn't come. Ultimately, as they kept trying to grow the branch, the question became, "Which of my friends didn't come because I didn't invite them?" In other words, "reactivation" was no longer the focus. Rather, they simply wanted to help those who should have been there but didn't come to join with them.

If work or vacation ever brings you to Boston, let me suggest that you visit one of the most beautiful buildings here. Drive north from downtown on Route 1, over the Tobin Bridge, and keep going for about seven minutes toward Revere. Just as you pass the Sargent Street exit, look to the left, where you'll see a beautiful second-phase chapel for the Revere I and Revere II wards, a monument to that small band of members who asked the question that good shepherds ask.

I've always wondered why the Savior preceded the telling of His parable of the good shepherd with the question, "What think ye?" Now I think I know. Perhaps, in our parlance, this would be phrased as, "What in the world are you thinking when all you do is count the number of my sheep that came into the fold every Sunday and then go home? The ones that I'm most worried about are those that didn't come!"