モルモン

とは?

What of the

Mormons?

 

真理を擁護する

Defending the Truth

 

 

戻る

 

塩はどのような味がするですか

私がまだ教会幹部に召される前に体験したできごとを紹介したいと思います。それは私自身に大きな影響をあたえました。飛行機に乗っていた時のことです。私は無心論者を自認する男性と隣合わせた席に座りました。その人が神を信じていないということを執拗に言い張るにで、私は証しました。「あなたは間違っています。神は実在しているのです。私が神が居られることをしっています。」 

彼は反論してきました。「そんなこと分かるはずないでしょう。一体全体だれに分かるというんですか。分かるはずがありませんよ。」私がどうしても折れないと見てとると,弁護士だというその無神論者は,証というテーマに関して決定的な意味を持つと思われる質問をしてきました。彼は人を見下すような態度でこう言いました。「まあいいでしょう。それでは,あなたは知っていると言うが,一体どういうふうに知っているのか説明してもらいましょうか。」 

私は学位も取得していましたが,いざ説明しようとすると,何と表現してよいのか途方に暮れてしまい、ました。

冷笑家,懐疑論者の質問すべてに答えることができずにさげすまれ,当惑する宣教あざけ師がいます。そのような嘲りを受け,うづむいて恥じ入る人もいます。(鉄の棒,大きな建物,人々の嘲りを思い起こして下さい。〔Iニ一ファイ828

私が「みたま」「証」などの言葉を使うと,その無神論者は「何を言っているのかさっぱり分かりません」と答えてきました。「祈り」「識別の賜」「信仰」などの言葉も彼には何の価値のないものでした。彼がこう言いました。「いいですか。あなたは本当は分かっていないんですよ。もし分かっているなら説明できるはずじゃないですか。」 

私は彼に対する証がまずかったのではと思い,どうしたらよいのか当惑してしまいました。その時です。何かが私の心の中に注がれました。ここで予言者ジョセフ・スミスの言葉を引用したいと思います。「人は啓示のみたまの最初のささやきを自覚しただけで祝福を受ける。例えば聖い知識が心に流れ込むのを感じた時,あなた方の心にはいろいろな考えが閃光のように次から次へと浮かんでくるだろう。そしてそれがその日のうちに,あるいは間もなく実現する

のである。すなわち神のみたまにりあなた方の心に示された事柄はその通りになる。そして神のみたまがどのようなものかを知り,理解する時,あなた方は啓示の原則を自分のものとして進歩し,やがてイエス・キリストにあって完全な者となるであろう。」(Teachings of the Prophet Joseph Smithp.151)

そのような考えが頭にひらめき,私は彼に言いました。「それでは私にも質問させて下さい。あなたは塩がどのような味かを知っていますか。」 

「当たり前ですよ。」 

「一番最後に塩を口にしたのはいつですか。」

 「さっき機内食で味わったばかりです。」

 「それなら,塩の味がどんなものか本当に知っているのですね。」

「塩の味だけじゃない,何でも知っていますよ。」

「あなたに塩と砂糖を一杯ずつ与えて,両方をなめてもらうとします。塩と砂糖の味の違いを説明できますか。」

「随分子供じみたことを言いますね。当たり前でしょう。塩の味くらい分かりますよ。塩をなめたことがない人なんてどこにいるんですか。常識ですよ。」

「それでは,私が一度も塩をなめたことがないと仮定して,それがどんな味か説明して下さい。」 

彼はちょっと考えた後で,口ごもりながらこう言いました。「甘くもない,すっぱくもない。」 

「それではどういう味でないかを言っているだけで,どういう味なのかの説明にはなっていませんよ。」 

何回か口で説明しようとしましたが,できるはずがありませんでした。塩の味というようなごく当たり前のことなのに,彼は言葉だけでは説明できなかったのです。私はもう一度彼に証し,こう言いました。「私は神がおられることを知っています。あなたはこの証を(あざけ)り,もし分かっているなら,どう分かっているのかちゃんと口で言えるはずだと言いまレた。霊的なたとえ方をすると,私は塩の味を知っています。私はこの知識がどのようにして与えられたかを言葉では説明できませんでしたが,それはあなたが塩の味を説明できないのと同じことです。しかし,もう一度申し上げておきますが,神は実在の御方です。生きておられるのです。自分が知らないからという理由だけで,私まで知らないなどと言わないで下さい。私は知っているのですから。」 

別れ際に彼はつぶやくように言いました。「私はあなたが信じているような宗教に頼らなくてもやっていけます。そんなものは必要ありませんよ。」 

それ以後,私は自分が知っている霊的な事柄を言葉だけで説明できない場合でも,まごついたり,恥じ入ったりしたことは一度もありません。使徒パウロはそのことを次のように言っています。 

「この賜物について語るにも,わたしたちは人間の知恵が教える言葉を用いないで,御霊(みたま)の教える言葉を用い,霊によって霊のことを解釈するのである。 

生れながらの人は,神の御霊の賜物を受けいれない。それは彼には愚かなものだからである。また,御霊によって判断されるべきであるから,彼はそれを理解することができない。」(Iコリント2:,13-14)「主のともしび」ボイド・K・パッカー聖徒の道1983年10月号、35より

 

What Does Salt Taste Like?

I will tell you of an experience I had before I was a General Authority which affected me profoundly. I sat on a plane next to a professed atheist who pressed his disbelief in God so urgently that I bore my testimony to him. “You are wrong,” I said, “there is a God. I know He lives!”

He protested, “You don’t know. Nobody knows that! You can’t know it!” When I would not yield, the atheist, who was an attorney, asked perhaps the ultimate question on the subject of testimony. “All right,” he said in a sneering, condescending way, “you say you know. Tell me how you know.”

When I attempted to answer, even though I held advanced academic degrees, I was helpless to communicate.

Sometimes in your youth, you young missionaries are embarrassed when the cynic, the skeptic, treat you with contempt because you do not have ready answers for everything. Before such ridicule, some turn away in shame. (Remember the iron rod, the spacious building, and the mocking? See 1 Ne. 8:28.)

When I used the words Spirit and witness, the atheist responded, “I don’t know what you are talking about.” The words prayer, discernment, and faith, were equally meaningless to him. “You see,” he said, “you don’t really know. If you did, you would be able to tell me how you know.

I felt, perhaps, that I had borne my testimony to him unwisely and was at a loss as to what to do. Then came the experience! Something came into my mind. And I mention here a statement of the Prophet Joseph Smith: “A person may profit by noticing the first intimation of the spirit of revelation; for instance, when you feel pure intelligence flowing into you, it may give you sudden strokes of ideas … and thus by learning the Spirit of God and understanding it, you may grow into the principle of revelation, until you become perfect in Christ Jesus.” (Teachings of the Prophet Joseph Smith, comp. Joseph Fielding Smith, Salt Lake City: Deseret Book Co., 1977, p. 151.)

Such an idea came into my mind and I said to the atheist, “Let me ask if you know what salt tastes like.”

“Of course I do,” was his reply.

“When did you taste salt last?”

“I just had dinner on the plane.”

“You just think you know what salt tastes like,” I said.

He insisted, “I know what salt tastes like as well as I know anything.”

“If I gave you a cup of salt and a cup of sugar and let you taste them both, could you tell the salt from the sugar?”

“Now you are getting juvenile,” was his reply. “Of course I could tell the difference. I know what salt tastes like. It is an everyday experience—I know it as well as I know anything.”

“Then,” I said, “assuming that I have never tasted salt, explain to me just what it tastes like.”

After some thought, he ventured, “Well-I-uh, it is not sweet and it is not sour.”

“You’ve told me what it isn’t, not what it is.”

After several attempts, of course, he could not do it. He could not convey, in words alone, so ordinary an experience as tasting salt. I bore testimony to him once again and said, “I know there is a God. You ridiculed that testimony and said that if I did know, I would be able to tell you exactly how I know. My friend, spiritually speaking, I have tasted salt. I am no more able to convey to you in words how this knowledge has come than you are to tell me what salt tastes like. But I say to you again, there is a God! He does live! And just because you don’t know, don’t try to tell me that I don’t know, for I do!”

As we parted, I heard him mutter, “I don’t need your religion for a crutch! I don’t need it.”

From that experience forward, I have never been embarrassed or ashamed that I could not explain in words alone everything I know spiritually. The Apostle Paul said it this way:

“We speak, not in the words which man’s wisdom teacheth, but which the Holy Ghost teacheth; comparing spiritual things with spiritual.”

“But the natural man receiveth not the things of the Spirit of God: for they are foolishness unto him: neither can he know them, because they are spiritually discerned.” (1 Cor. 2:13–14.) From: Boyd K. Packer, "The Candle of the Lord," Ensign, Jan. 1983, 56